Stereotypy dotyczące płci a decyzje zawodowe?
Zastanów się (jeśli masz taką możliwość to najlepiej wspólnie z koleżankami i kolegami) czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że niektóre zawody nadają się bardziej dla kobiet, a inne dla mężczyzn? Jeśli tak, jakie są to zawody?
Dziewczynki bawią się lalkami a chłopcy samochodzikami. Świat dziewczynek jest różowy a chłopców niebiesko-zielony. Znasz to z własnego dzieciństwa? Pokoje dziewczynek wypełnione lalkami, akcesoriami dla małych fryzjerek czy filiżankami a chłopców pełne samochodzików, superbohaterów czy narzędzi do majsterkowania. O takim podziale dziecięcego świata, może przekonać się również każdy, kto chociaż raz odwiedził sklep z zabawkami, na którego półkach panuje jasny i oczywisty podział na zabawki dziewczęce i chłopięce. Pewnie każdy z nas wiele razy w życiu słyszał, że nie może czegoś robić, tylko dlatego, że jest chłopcem lub dziewczynką.
A jak to wygląda na rynku pracy?
Czy kod kulturowy z dziecięcego pokoju przenosimy na rynek pracy? Czy w polskim społeczeństwie funkcjonuje wiele przekonań na temat tego, jaka praca jest odpowiednia dla kobiet, a jaka dla mężczyzn. Czy możemy (i powinniśmy) walczyć ze stereotypami? A może one powoli zanikają? By poszukać odpowiedzi warto zajrzeć do raportu z badań prowadzonych przez dr Justynę Pokojską w ośrodku badawczym DELab Uniwersytetu Warszawskiego.
Kobiety w „męskich" zawodach – raport z badań*
Tyle teorii – czas na praktykę**
Ćwiczenie pierwsze: Role żeńskie – role męskie, czyli jak się mają stereotypy w naszym życiu nie tylko zawodowym (ćwiczenie pochodzi z Mapy Karier i jest adaptacją ćwiczenia Mary i Jack z publikacji “Międzynarodowy zbiór metod z zakresu doradztwa zawodowego w ujęciu grupowym” Leonardo da Vinci Transfer of Innovation).
Role żeńskie - role męskie- ćwiczenie dostępne TUTAJ
A teraz zastanówmy się:
- Jak często imię każdego z bohaterów zostało wspomniane w różnych kontekstach?
- Dlaczego imię Kasi przeważa w niektórych zadaniach (podaj konkretne przykłady), a imię Wojtka w innych (podaj konkretne przykłady)?
- Jak twoim zdaniem powinien wyglądać podział zadań związanych i niezwiązanych z pracą zawodową?
By nieco uciec od emocji i przekonań zajrzyjmy do statystyk – twardych danych z rynku pracy.
Ćwiczenie drugie: Gdzie pracuje więcej kobiet, a gdzie więcej mężczyzn?
Podziel wskazane w zadaniu grupy zawodowe na te, w których Twoim zdaniem pracuje więcej kobiet, i na te, w których pracuje więcej mężczyzn. Po zakończonym zadaniu automatycznie otrzymasz poprawne odpowiedzi. (dane do quizu pochodzą z GUS z 2018 roku; przy okazji tutaj możecie sprawdzić, w ilu różnych dziedzinach dostępne są liczby i statystyki). Zaczynamy?
Quiz – W pracy liczą się kompetencje dostępny TUTAJ (wordwall; przy rozpoczęciu quizu zostaniesz poproszony o podanie imienia).
Jak sobie poradziłeś? Jeśli coś Cię zaskoczyło, warto zastanowić się dlaczego tak właśnie jest. Poniżej znajdziesz tabelę, która informuje jaki rzeczywiście jest procentowy udział zatrudnionych kobiet i mężczyzn we wspomnianych grupach zawodowych. Zastanów się, które grupy było Ci najtrudniej przyporządkować. Wykorzystując aktywne linki (klikając na nazwę grupy zawodowej zostaniesz przekierowany) sprawdź, jakie m.in. zawody pracują w poszczególnych grupach. Nastepnie zapoznaj się z opisami tych, które Cię interesują.
Tabela – procentowy udział zatrudnionych kobiet i mężczyzn w grupach zawodowych/opisy zawodów
A może przychodzą Ci do głowy jakieś inne, nie wymienione w ćwiczeniu grupy zawodów/zawody, w których widzisz dominację jednej płci? Dlaczego w niektórych zawodach pracuje więcej kobiet, a w innych więcej mężczyzn? Z czego to wynika? Ze stereotypów czy obiektywnych przeszkód?
Jeśli zastanawiacie się, co można zrobić, aby więcej kobiet chciało wykonywać zawody tradycyjnie uważane za męskie, a więcej mężczyzn wzięło pod uwagę zawody tradycyjnie kobiece, proponuję przyłączyć się do wspólnego wykonania kolejnego zadania. Poniżej znajdziesz interaktywną tablicę Jamboard, do której możesz przypinać wirtualne karteczki z odpowiedziami – kilka możliwych odpowiedzi proponowanych przez Mapę Karier już tam znajdziesz (notatki można dodawać wykorzystując edycję i symbol „karteczki”).
Czy warto płynąć z prądem, czy może czas na walkę ze stereotypami. Jakie pomysły na walkę z stereotypami można znaleźć w internecie? Warto zainteresować się kampaniami tj.np. Dziewczyny na politechniki TUTAJ czy Możesz być kim tylko chcesz, zawód nie ma płci TUTAJ.
*(źródło:https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/09/Kobiety-w-meskich-zawodach_raport-1.pdf - dostęp 01.12.2020)
**w lekcji wykorzystane zostały także inspiracje i materiały przygotowane przez zespół Mapy Karier – dostęp TU.
« Wróć