Moja bajka czyli strategia Walta Disneya w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych
Jakie są cele tej metody? Najogólniej rzecz ujmując służy ona:
- planowaniu projektów, tworzeniu planów,
- poszukiwanie kreatywnych rozwiązań dla swoich pomysłów,
- szerokiej analizie zagadnienia z uwzględnieniem zasobów i zagrożeń.
- uzyskaniu całościowego obrazu sytuacji, projektu, planu
W strategii tej wyróżniamy trzy perspektywy:
Marzyciela
Każdy z nas ma w sobie coś z marzyciela. Marzyciel snuje wizje, myśli twórczo i jest w stanie wymyślać nowe pomysły. Bycie marzycielem to przywilej polegający na tym, że można omijać wszelkie ograniczenia i wymyślać dowolne rzeczy. Wszystko jest dopuszczalne. Założenie główne: nie ma rzeczy niemożliwych. Bez marzycieli nie byłoby postępu i innowacji. Marzyciele popychają świat do przodu.
Realisty
Realista to planista, ma zdolność przekuwania marzenia w konkretny plan. Patrzy obiektywnie i trzeźwo na całą sytuację. Musi spojrzeć na pomysły marzyciela i zastanowić się co jest w nim kluczowego, a następnie przetworzyć pomysł tak, by stał się możliwy do wykonania.
Krytyka
Krytyk patrzy na opracowany plan pod kątem tego co może się nie udać. Analizuje i wskazuje przeszkody oraz ryzyka, które mogą się pojawić. Stara się wychwycić błędne założenia. To niezwykle ważna rola, która pozwala udoskonalić pomysły.
Każda z tych perspektyw powinna być oddzielnym etapem planowania. Błąd jaki często popełniamy w procesie planowania polega na tym, że mieszamy te trzy perspektywy. W ten sposób często zabijamy kreatywność marzyciela poprzez natychmiastowe zaangażowanie krytyka. Albo zostajemy ciągle w fazie fantazji, nie mając opracowanego planu działania, ani analizy ryzyk, które są związane z naszym projektem. Mieszanie tych trzech faz tworzy niejasne, zagmatwane i pomieszane myślenie, które często prowadzi do odrzucenia świetnych pomysłów.
Istotne jest więc rozdzielenie od siebie tych etapów. W pierwszej kolejności w pracy nad nową ideą należy przyjąć perspektywę Marzyciela, następnie spojrzeć na pomysły z punktu widzenia Realisty, po czym zweryfikować ich wartość przyjmując postawę Krytyka. Marzyciel kreuje wizje. Realista przekłada wizje na plan i realne do wykonania kroki. Krytyk natomiast identyfikuje ograniczenia i potencjalne trudności, na które możemy napotkać wdrażając nasz plan w życie.
Strategia Walta Disneya to gotowy przepis na przekształcenie Twoich marzeń w rzeczywistość. Metoda Disneya daje nam możliwość spojrzenia na dany pomysł, czy problem z kilku różnych perspektyw. Zapewnia wyraźne rozdzielenie trzech stylów myślenia: Marzyciela, Realisty i Krytyka, tak abyśmy mogli odnieść największe korzyści z każdego z nich. Wybierz i zapisz na kartce własny, dowolny cel. Następnie przeprowadź jego analizę zgodnie ze strategią słynnego producenta. Wchodząc w każdą z trzech ról (kolejno: Marzyciela, Realisty i Krytyka) zmieniaj także miejsce pracy - to może być inny fotel, inny pokój. Zapisuj wszystkie swoje myśli na kartkach albo wykorzystaj nasze karty pracy. Po przejściu kolejno każdego z trzech etapów, wróć do początkowego celu – może chcesz go zmodyfikować? Jak możesz poradzić sobie z uwagami Krytyka?
Pomyśl teraz o wyborze nowej szkoły, jako o swoim POMYŚLE / PROJEKCIE, który chcesz zrealizować. Dobrze abyś cel był zapisany i bardzo konkretny.
Etap 1 – Marzyciel – Co chcę zrobić?
Postawa Marzyciela brzmi: „Wszystko jest możliwe„. W tej fazie planowania nie musimy się zastanawiać, czy nasz pomysł jest możliwy do realizacji, ani też szukać ograniczeń. Cel etapu pierwszego to – wymyślić marzenie, cel który chciałbyś osiągnąć! Upewnij się, że jest to coś, czego na prawdę pragniesz. Na tym etapie pozwalasz swojej wyobraźni działać. Uruchamiasz wyobraźnie. Kreujesz swoją wizję i korzyści z jej osiągnięcia.
Przykładowe pytania pomocnicze:
- Jaki jest cel? Co chcesz zrobić?
- Kim chciałbyś zostać?
- Dlaczego chcesz to zrobić?
- Jakie są korzyści?
- Jak będzie wyglądać przyszłość?
Karta pracy do etapu pierwszego dostępna TUTAJ (aktywny pdf).
Etap 2 – Realista – Jak to zrobić?
Postawa realisty brzmi: „Pomysł jest możliwy do realizacji„. W tej fazie planowania nie szukaj ograniczeń. Zachowuj się tak, jakby pomył był w pełni możliwy i osiągalny. Wymyśl plan, aby go urzeczywistnić. Zrób to w praktyczny i realistyczny sposób. Celem jest opracowanie szczegółowego i łatwego w zarządzaniu planu działania. Zachowujesz się tak, jakby plan był całkowicie możliwy do wykonania. Twoim zadaniem jest poszukiwanie sposobów, aby to osiągnąć.
Przykładowe pytania pomocnicze:
- JAK osiągniesz cel?
- Co konkretnie musi zostać spełnione, aby cel został osiągnięty?
- Kto będzie potrzebny do realizacji? Kto konkretnie zajmie się danymi obszarami? Kto będzie zaangażowany? (przypisz odpowiedzialność za wykonanie poszczególnych zadań).
- Jak – konkretnie – będziesz realizował pomysł? (pierwszym krokiem będzie...; drugim krokiem będzie...).
- Kiedy możliwe są poszczególne działania?
- Jak będziesz weryfikował stopień realizacji zadań?
- Jakich zasobów będziesz potrzebował (czas, ludzie, pieniądze itp.), aby zrealizować ten pomysł?
- Co zapewni bieżącą informację zwrotną, dzięki czemu będziesz wiedział, czy zbliżasz się w kierunku celu, czy się od niego oddalasz?
- Skąd będziesz wiedział, że cel został osiągnięty?
- Co posiadasz, a czego Ci brakuje by móc zrealizować cel?
- Czego jeszcze potrzebujesz, aby projekt miał szansę powodzenia?
Etap 3 – Krytyk – Co może pójść źle?
Postawa krytyka polega na rozważeniu: „Jakie problemy mogą wystąpić; co może pójść nie tak?” Tutaj szukasz błędów i luk w planie. Pamiętaj jednak, by działać jako konstruktywny krytyk. W roli Krytyka wchodzisz w interakcję tylko z Realistą – nie z Marzycielem. Staraj się znaleźć słabe punkty, zapobiegać problemom i zapewnić powodzenie planu, ale pozostaw rozwiązanie tych potencjalnych słabości Realiście.
Przykładowe pytania pomocnicze:
- Dlaczego plan może się nie powieść?
- Dlaczego ktoś może sprzeciwić się temu planowi lub pomysłowi?
- Co może pokrzyżować Ci plan? Co jest zagrożeniem dla jego realizacji?
- Czego brakuje w scenariuszu działań?
- Które punkty strategii są słabymi elementami tego planu?
- Co jeszcze jest potrzebne; czego brakuje w planie?
- Co zrobisz, gdy… (tu podaj konkretne ryzyko np. gorzej zdasz egzamin ósmoklasisty, z jakiegoś powodu nie zdobędziesz przewidywanej liczny punktów rekrutacyjnych, rodzice nie będą akceptowali Twoich wyborów itp.)?
- O czym zapomniałeś na liście zadań?
- O co jeszcze trzeba zadbać?
- Jakie jest ryzyko, że nie zrealizujesz swojego planu?
- Czy i w jaki sposób należy przeformułować plan?
Karta pracy do etapu trzeciego dostępna TUTAJ (aktywny pdf).
Etap 4 - Co zrobić z wiedzą, którą właśnie zebrałeś?
Po ukończeniu etapu krytycznego wróć od Krytyka do Realisty. Teraz możesz zmienić swój plan (ale nie marzenie) na podstawie komentarzy, które uzyskałeś od Krytyka. Następnie, jeśli zmieniłeś plan, możesz wrócić do Krytyka i po raz kolejny go ocenić. Możesz kontynuować taki cykl tam i z powrotem między Realistą, a Krytykiem, dopóki nie uzyskasz solidnego, w Twojej ocenie wykonalnego planu. Jeśli mimo wysiłków nie możesz wymyślić planu, który Krytyk „zaakceptuje”, możesz wrócić do Marzyciela i zmodyfikować „marzenie” w oparciu o wykonany do tej pory cykl. Jednak pamiętaj, że zmieniasz „marzenie” tylko, gdy masz absolutną pewność, że nie da się wykonać opracowanego planu.
Jeśli po wykonaniu tej pracy uznasz, że Twój plan ma realną szansę powodzenia, nie pozostaje Ci nic innego jak przystąpić do działania by spełnić swoje marzenia!!!
Jeśli zainteresowała Cię nasza lekcja zachęcamy również do obejrzenia filmu Metoda Walta Disneya dostępnego TUTAJ.
Źródła:
1. Akademickie biuro karier UM w Łodzi; Metoda Walta Disneya (dostęp 15.03.2021)
2. Rośnij w siłę; Jak zamienić marzenia w rzeczywistość? Strategia Walta Disneya (dostęp 15.02.2021)
3. M. Gózdż; Co mają wspólnego bajki Disney’a z kreatywnością zespołu? (dostęp 15.02.2021)
4. Metoda Disneya, B. Capodagli, L. Jackson, Wyd. Liber
« Wróć